PlagerDK wrote:"min ruling er at det er alle techs der har en pris, dvs køb på secondary + racials".
Dvs. IKKE artifact techs mv.
Okay, spekulerede faktisk over hvordan den skal tolkes. Dvs på Technology Strategy kortet er første technology stadig gratis på primary? Eventuelle andre køb på primary koster vel så 10 eller hvad?
Selvom jeg selvfølgeligt respekterer dommerens afgørelse vil jeg lige forsøge at argumente anderledes
Det vedtagne PC stipulerer:
The cost of all techs increases by 2
Her er det vigtige jo tolkningen af
costPå Technology kortet er der nævnt tre måder at få technology på, to på Primary og en på secondary. Lad os se på dem en af gangen:
Recieve one Technolgy advance
Her er det vigtige
recieve. Hvis man vil hævde at det vedtagne PC ikke hæver beløbet fra 0 til 2, må man hævde at
cost ikke knytter sig til recieve!
Den næste måde at modtage technology er som følger:
You may then buy a second technology advance at the cost of 8 ressources
Her knytter cost sig til buy, enda eksplicit, og der er vel ingen tvivl om at
the cost stiger fra 8 til 10?
Den tredje måde:
Spend one CC from your strategy allocation area and 6 resources to recieve one technolgy advance
Her er det vigtige ord igen
recieve hvis man hævder at det stadig er gratis at modtage første advance så stiger prisen vel heller ikke på secondary?
At det skal tolkes på den måde jeg her har fremført understreges vel kun af spørgsmålet om racials. Racials overrider den normale procedure og jeg mener også at den netop vedtagne lov også overrider den normale procedure vedrørende Technology-kortet.
Se i øvrigt:
http://www.boardgamegeek.com/thread/792279/regressive-rhetoric-and-technology-sc/page/1For at citere derfra:
Read the Rules for LAWS.
A law is a "PERMANENT GAME RULE CHANGE"
Thus in so it overrides anything else in the game creating a new dynamic.
The power of a law should simply not be dismissed due to a strategy card text. Laws are the most powerful influencing item in TI and as such should be voted on accordingly...
A cost of 0 is still a cost, if the council voted to make all technologies +2 in cost.. then even the free technology has a cost of 2 resources.!
Og i en af de sidste post hvor en tidligere fortaler for gratis tehcs tilsyneladende har fået et officielt svar:
Sorry, got a response, but for whatever reason forgot to post it.
The answer I got back was that the extra two resources DOES apply to all those situations. Not sure I like the ruling as it seems to make this law extremely annoying and unthematic, but there you have it.
Anyways - det kalder ihvertfald på en yderligere elaborering fra direkte fra Don Kristobals side da det fra sigøjnerens mund hvar lidt uklart hvad rulingen betød
Ærbødigst Jeres mest elskede pade
