No_Fear_rd1_strategy

Saar pass on secondary

Først vil jeg gerne takke det galaktiske råd for dets fremsynethed i denne presserende sag, hvor SOL så sig nødsaget til at bruge tiden i sovekammeret frem for at troppe op i den intergalaktiske forsamling og bruge tiden ævl og kævl. SOL har brug for Lebensraum til vores voksende folkeflok, og således takker vi det galaktiske råd for at træffe en beslutning, der sikrer, at god, gammeldags reproduktion bliver dagens orden og ikke nymodens teknologiske tiltag, der på sigt vil afskaffe biologisk reproduktion.

SOL passer på secondary og indsætter to GF på (Moder) Jord.

SOL
CCTAP 2/3/3-0/0/2
Aktiverer to planet system Rarron og Qucen’n.
Tager 1 CA og 2 GF med
Indsætter 1 GF på Rarron
Indsætter 1 GF på Qucen’n
CCTAP 2/3/2-0/0/2

Xxcha up

Går ud fra Sol mener CV og ikke CA (jævnfør forkortelsesguiden)?

Ja, det kan jeg da egentligt godt se nu du siger det, jeg checkede lige listen hurtigt og så tænkte jeg vel bare, at Carrier = CA og ikke CV.

Personligt ville jeg forestille mig, at Carrier = CA og Crusier var CR, men jeg skal nok henholde mig til de korrekte forkortelser fremadrettet :slight_smile:

Det ville bestemt give mere mening :slight_smile:

Xxcha
CCTAP: 2/3/3-0/0/1
Aktiverer Sumerian/Arcturus systemet - rykker 1 CA (Cruiser) derhen
CCTAP: 2/3/2-0/0/1

[size=150]Next: Saar[/size]

Ruling på Regressive Rhetoric fra DonKristobal:
“min ruling er at det er alle techs der har en pris, dvs køb på secondary + racials”.
Dvs. IKKE artifact techs mv.

Saar foretager tactical action i eftermiddag.

Okay, spekulerede faktisk over hvordan den skal tolkes. Dvs på Technology Strategy kortet er første technology stadig gratis på primary? Eventuelle andre køb på primary koster vel så 10 eller hvad?

Selvom jeg selvfølgeligt respekterer dommerens afgørelse vil jeg lige forsøge at argumente anderledes

Det vedtagne PC stipulerer:

Her er det vigtige jo tolkningen af cost

På Technology kortet er der nævnt tre måder at få technology på, to på Primary og en på secondary. Lad os se på dem en af gangen:

Her er det vigtige recieve. Hvis man vil hævde at det vedtagne PC ikke hæver beløbet fra 0 til 2, må man hævde at cost ikke knytter sig til recieve!

Den næste måde at modtage technology er som følger:

Her knytter cost sig til buy, enda eksplicit, og der er vel ingen tvivl om at the cost stiger fra 8 til 10?

Den tredje måde:

Her er det vigtige ord igen recieve hvis man hævder at det stadig er gratis at modtage første advance så stiger prisen vel heller ikke på secondary?

At det skal tolkes på den måde jeg her har fremført understreges vel kun af spørgsmålet om racials. Racials overrider den normale procedure og jeg mener også at den netop vedtagne lov også overrider den normale procedure vedrørende Technology-kortet.

Se i øvrigt: http://www.boardgamegeek.com/thread/792279/regressive-rhetoric-and-technology-sc/page/1

For at citere derfra:

Og i en af de sidste post hvor en tidligere fortaler for gratis tehcs tilsyneladende har fået et officielt svar:

Anyways - det kalder ihvertfald på en yderligere elaborering fra direkte fra Don Kristobals side da det fra sigøjnerens mund hvar lidt uklart hvad rulingen betød 8)

Ærbødigst Jeres mest elskede pade :stuck_out_tongue:

  1. Jeg gætter på, at David er jurist.

  2. Jeg er enig med David ( og forums) udlægning, det må gælde for alle techs.

Sikke en omgang. Har ikke nærlæst din ellers sikkert fine argumentation.
Jeg har forelagt alle detaljer for vores ærede GM og han har rulet som skrevet ovenfor. Hvis han ombestemmer sig ud fra dine argumenter er det seføli ok for mig.
Egentlig synes jeg DonK’s ruling er meget klar:
Primary tech = ingen xtra cost"
Secondary og racial tech = +2 ressources

Det er jo fint nok, at hans ruling er klar, men det bliver den ikke mere rigtig af, og vi plejer altid at lade reglerne, om det så er FAQ’en, forum eller hvad har vi, være autoritative, så “bare” fordi vi har en GM med synes jeg ikke vi skal lade ham bøje reglerne, også selvom hans ruling måtte være final. Alt ære og respekt for Don Ks viden om T3 så overværede jeg for nylig et par situationer, hvor folk, der var mere nørdede end ham (Yes, they DO exist ;-) )sætte ham til vægs med detaljer omkring spillets finere nuancer.

Vi er jo ikke i en fodboldkamp, hvor dommeren ikke har tid til at tage en timeout, og jeg synes det må være vigtigere, at reglerne bliver fulgt, hvordan de så end måtte være, end at håndhæve DonKs autoritet (det plejer han for øvrigt at klare fint selv).

Hvis vi finder ud af, at en ruling er forkert efter et par runders spil må vi leve med det, og så spille videre. I det tilfælde giver det god mening at sige, præcis som i en fodboldkamp, at bolden desværre var inde, men målet ikke blev dømt, og det var der ikke noget at gøre ved, shit happens.

Det er dog næppe tilfældet her. Dommeren har lige fløjtet, men er høfligt blevet gjort opmærksom på, i sin øresnegl, af sin linjevogter, at der ikke var mål alligevel.

Siden der nu er gået debate club i den med emsige linjedommere og padder med hang til jura, så får I lige min korrespondance med Kris for en god ordens skyld. NB - det var helt med vilje, at jeg kun tog indlægget SigmaZero med, da det er ham der har modtaget den officielle ruling fra Corey (FFG).

PlagerDK wrote:
Sigmazero har fået svar fra Corey:

I got an anwser, indicating the 2 does apply to “free” techs. I’m waiting on another response, though, because based on that answer:

  • Nekro Virus would have to pay 2 for every tech they copy
  • You’d have to pay 2 for Ancient Artifact techs
  • You’d have to play for the Distant Suns free tech
  • Other situations where you normally get a “free” tech.

I’m not sure that the answer had considered those cases. If that’s still what it ends up being, so be it; I don’t like it because it really hurts the Technology strategy - it wouldn’t get picked nearly as often.

Sorry, got a response, but for whatever reason forgot to post it.

The answer I got back was that the extra two resources DOES apply to all those situations. Not sure I like the ruling as it seems to make this law extremely annoying and unthematic, but there you have it.

Så med mindre du laver en anden ruling, så er Tech Strategy kortet pludselig blevet ret dyrt - not to mention, at vende artifact “techs”.

P

Bad ruling imo
Tech siger “recieve 1 tech”, ikke noget om free eller cost=0, så min ruling er at det er alle techs der har en pris, dvs køb på secondary + racials.

Kan du ikke poste min ruling i tråden, så alle ved det, jeg har kun iPhone til rådighed…lidt omstændigt

Jep, jeg har før taget fejl og jeg retter gerne ind, især efter FAQ’en. Men der er allerede houserules og GM har final word (ignorerer sin øresnegl),diskussionen kan vi evt. tage et andet sted. Jeg ruler som citeret og det gør jeg fordi den ruling fra Corey ikke er gennemtænkt, scenariet med at Nekro pludselig skal til at betale og at Ancient Artifact tech, pludselig er bundet op på ressourcer er helt hen i vejret…imo

For en god ordens skyld: AC Alien Technology som hedder betal 4 res for 1 tech, stiger heller ikke.

Xxcha up

Tja, det synes jeg er lidt tyndt, både fra Coreys side, og også fra DonKs.

En ruling er en ruling, særligt når den kommer fra hestens egen mund, og argumentet med, at den ikke er gennemtænkt giver jeg ikke meget for. Fra min stol af er det her en lov, der crippler Tech helt vildt, og det er det, der er det gode ved den. Hvis Jol Nar eller Nekro havde været i spil ville de sikkert have givet deres højre arm (eller Support of the Throne) for at den ikke blev vedtaget, og sådan skal det naturligvis også være. Det svarer til en lov, der crippler Dreadnaughts helt vildt, den ville Baronen sgu nok også synes var uigennemtænkt og urimelig…

Det er ikke et forsøg på at være på tværs fra min side, men jeg vil godt understrege, at en stor del af spillet for mig også handler om de drøftelser, der ligger omkring rulings, og jeg vil gerne have en afklaring af, om det er GM, eller FAQ, der har det sidste ord. Jeg synes der er ret stor forskel i setup’et, og jeg sætter pris på, at DonK har gidet at bruge tid og kræfter på at sætte det op, men et brædtspil er noget andet end rollespil, og derfor synes jeg egentlig ikke, at GM’en skal blande sig i ret meget. Fint nok at han kan træffe afgørelser hvis man ikke kan komme videre, men aktiv indblanding i spillet som det foregår her synes jeg går i den forkerte retning.

Det er noteret - syntes argumentationen er helt i skoven - men noteret.

Er dog stadig noget forvirret over din opdeling i Primary/secondary; betyder det at den der aktivere den primary del af technology stadig betaler 8 R for en eventuel anden technology?

/David

I øvrigt er jeg enig med det substantielle indhold fra Solomio post. Man kan da ikke sammenligne denne ruling med en husregel - da disse jo helst skal sættes op før spillet. Rulings er der vel kun brug for i tvivlstilfælde, hvilket jeg ikke mener der er tale om her. Men jeg vil godt understrege at jeg sætter pris på Kristoffers store arbejde med at sætte spillet op så jeg vælger at lade den fare og komme videre (okay det lyder lidt overlegent, men det er ikke ment sådan).

Og så lige en sidste ting: De regelmæssige spidsfindigheder til side finder jeg, modsat denne sigmazero13, at det er væsentligt mere tematisk hvis man fulgte reglerne på dette punkt.

Nej det er Saar (men det ved han vist godt)

/David

Vi spiller efter FAQ’en. I andre tvivlsspørgsmål ser jeg hvad der diskuteres på bgg og hvad der er kommet af rulings fra Corey og vurdere min ruling ud fra dette. Sigmazero som har skrevet til Corey er jeg oftest meget enig med…ham der også undrer sig over Coreys ruling… så jeg er helt rolig ved at tolke som jeg gør. Fint nok at diskutere og jeg vil gerne tage det op næste gang vi spiller irl. Nu synes jeg vi skal lukke den her i tråden :slight_smile:

Føler trang til at citere mig selv:

Bare for at få skåret den ud i pap…